Een succesvol evenement begint niet pas op de dag zelf — het begint al weken of zelfs maanden van tevoren, met effectieve communicatie en slimme promotie. In een tijd waarin bijna iedereen dagelijks actief is op platforms als LinkedIn, Instagram en Facebook, is social media niet meer weg te denken uit je eventstrategie. Toch zien we vaak dat socialmediagebruik beperkt blijft tot een aankondiging en een paar losse updates. Zonde, want met een doordachte aanpak kun je veel meer bereiken!
Bij De Rijtuigenloods weten we dat de beleving van je evenement al lang voor de eerste spreker begint. Daarom helpen we je graag om alles uit je online zichtbaarheid te halen. Social media zijn dé tool om je doelgroep enthousiast te maken, deelnemers aan je te binden en je bereik te vergroten. Of je nu een groots congres organiseert of een kleinschalige bijeenkomst: een slimme socialmediastrategie tilt je evenement naar een hoger niveau.
In dit artikel geven we je vijf onmisbare social media-tactieken om jouw event tot een online én offline succes te maken. Van het benutten van verschillende kanalen tot het betrekken van je eigen team – ontdek hoe je jouw evenement op de kaart zet.
Vijf tips voor het beste gebruik van social media op je evenement
Social media, het is een must. Het gebruik van social-mediaplatforms voor je evenementmarketing is een gegeven. De reden is dat social media je in staat stellen om naadloos en continu met je publiek te communiceren; maar het gaat niet alleen om het opstarten van een account en het plaatsen van posts. Dat is een goed begin, maar het heeft een beperkt effect. Ook dat wat je deelt, hoe je het deelt, wanneer je het deelt én naar wie je uitreikt heeft invloed. Wij hebben enkele onmisbare social media-tactieken voor je op een rijtje gezet. Zo haal je alles uit je inspanningen!
1. Gebruik meerdere kanalen
Gebruik meerdere kanalen voor de promotie. Als je bijvoorbeeld een Facebook-evenementpagina, een hashtag voor je evenement op Twitter kunt maken en een Instagram-profiel waarop je foto’s deelt van het event zelf, ga er dan zeker voor! Het is van cruciaal belang om in gedachten te houden dat je alle accounts die je onderhoudt voldoende beheerst. Het geeft geen goed beeld van je evenement als je platforms verouderd zijn en informatie missen. Stel een contentkalender samen en wijs de benodigde tijd en middelen toe en begin in een handomdraai met je publiek te communiceren.
2. Wees divers
De grote kracht van social media is dat je niet beperkt wordt in de mogelijkheden voor marketing. Iedereen heeft zijn eigen manier om informatie in zich op te nemen; sommige mensen houden van lezen terwijl anderen liever kijken. Van berichten, foto's, video's tot diavoorstellingen. Je hebt de mogelijkheid om je publiek op allerlei manieren te bereiken. Dus maak hier vooral gebruik van! Wanneer je diverse social media tactieken inzet krijg je voor verschillende groepen mensen de kans om te zien wat werkt en wat niet.
3. Betrek je team
Eén van de social mediatactieken die eventplanners meestal vergeten is het betrekken van je eigen team bij de marketingactiviteiten voor het evenement. Vraag iedereen in je team en zelfs in je bedrijf om je berichten leuk te vinden, video’s te delen en je inhoud te promoten. Met andere woorden, vraag iedereen om achter de boodschap te staan. Zorg er ook voor dat je collega's en team de officiële sociale media-pagina’s liken.
4. Heb een gerichte aanpak
Niet iedereen in jouw publiek heeft dezelfde reden waarom ze het evenement bijwonen. Het versturen van één en dezelfde boodschap aan iedereen levert geen optimale resultaten op. Het is aan jou om de waarde van je evenement te benadrukken en zo veel mogelijk mensen te overtuigen om deel te nemen. Dit is waar social media-tactieken zeer nuttig kunnen zijn. Je kunt gerichte berichten sturen naar geselecteerde groepen mensen en de efficiëntie van die berichten evalueren door hun betrokkenheid te meten.
5. Spoor aan met call-to-actions
De belangrijkste reden achter het gebruik van social media-tactieken voor evenementen is natuurlijk om de marketingactiviteiten voor evenementen te stimuleren en zo meer mensen naar je evenement te trekken. Je publiek bereiken is geen gemakkelijke taak. Veel evenementplanners denken te snel dat mensen al naar een evenement gaan als een sterke boodschap of een mooie afbeelding wordt getoond. Ze vergeten call-to-action (CTA)-knoppen te gebruiken die mensen eraan herinneren om actie te ondernemen en het evenement bij te wonen. Wanneer je social media gebruikt, let dan op de mogelijkheid van CTA-functies en maak er gebruik van om je publiek extra te triggeren!
Kom digitaal tot leven met social media
Social media bieden eindeloze mogelijkheden om je evenement te promoten, interactie te stimuleren en je merk sterker te positioneren. Door bewust te kiezen voor een veelzijdige en gerichte aanpak, maak je het verschil tussen een evenement dat nauwelijks opvalt en een event waarover wordt gepraat, gedeeld en nagepraat.
Bij De Rijtuigenloods geloven we dat een evenement pas echt impact heeft als het ook digitaal leeft. Met een karakteristieke locatie, uitstekende faciliteiten én een team dat meedenkt over communicatie en beleving, vormen wij het perfecte decor voor jouw evenement. Maar we weten ook: zonder zichtbaarheid blijft zelfs het mooiste event verborgen.
Gebruik dus de kracht van social media: vertel je verhaal, breng je boodschap over, spoor aan tot actie en blijf in contact met je doelgroep. En vergeet vooral niet: het succes zit niet alleen in het aantal likes, maar in de mate van betrokkenheid en het enthousiasme dat je oproept.
Wil je sparren over de inzet van social media voor jouw evenement? Of ben je benieuwd hoe je jouw eventstrategie naadloos laat aansluiten op onze unieke locatie? Neem gerust contact met ons op — we denken graag met je mee.